Home > > Gomez-Peña & zijn collectief Pocha Nostra

Gomez-Peña & zijn collectief Pocha Nostra


In 1990 gaf Guillermo Gomez-Peña al een performance tijdens het TIME festival, in september kan je hem opnieuw bewonderen in Campo Gent!

Tijdens de Summerschool van Campo leidden Gomez-Peña en Michéle Ceballos van kunstenaarscollectief La Pocha Nostra een workshop. Focus lag op het onderzoek naar 'the document as performance - the performance as a document'.

Guillermo Gomez-Peña omschrijft zich tegenwoordig als een gewone Mexicaan, gekruisigd door het Oosten, het Westen, het Zuiden en het Noorden. Na een rusteloze adolescentie als ultra-nationalistische marxist gingen woorden als (identiteits)crisis, verscheurdheid, fragmentatie, pluralisme, etc. een centrale rol opnemen in de existentiële grammatica van zijn performances en politieke demonstraties.

Als jongeling zette Gomez-Peña de straat in als "alternatieve ruimte" voor oneerbiedige "acciones" (zoals een gesimuleerde aanranding in de metro), installaties en "pintas" (geïmproviseerde muurschilderingen).

Alternatieve performance avantgarde


Later verschoof Gomez-Peña zijn acties naar het grensgebied tussen Mexico en USA als broedplek voor interculturele spanningen. Als border shaman hoopt Gomez-Peña culturele conflicten en symptomen van de grenszone met vlijmscherpe, humoristische ondertoon uit te vergroten. Wat overblijft is een schrijnende vorm van sociaal realisme die Gomez-Peña niettemin aangrijpt om zich een nieuwe identiteit aan te meten.


Postmodernisme stuit volgens Gomez-Peña op misverstanden als gevolg van een eindeloos syncretisme met een gebrek aan synchronisatie. In zijn boeken Ethno-Techno, Dangerous Border Crossers en The New World Border wijst Gomez-Peña op het onderscheid tussen de abstract intellectuele postmoderne cultuur van Europa en Noord-Amerika en het Latijns-Amerikaanse postmodernisme dat ingesloten zit in een syncretische mix van Europese, inheems-Amerikaanse en Afro-Caraïbische invloeden.

Schokkend beeldend theater met een boodschap


In 1993 richtte Guillermo Gomez-Peña Pocha Nostra op. Dit hybride kunsten collectief wil het publiek haar rituele ruimte terug geven om te reflecteren over de 'andere' cultuur. Met artificiële poses, etnografische diorama's en cultureel decorum zetten ze identiteitskenmerken van angst of verlangen in de verf en hopen ze op ethische en politieke bewustwording.



Dit beeldend theater van een adembenemende surrealistische alchemie krijg je te zien tijdens Corpo/Ilicito, een performance die ook op 18 september 2010 in Campo te ervaren zal zijn! Stel zelf vast dat de schok van dit beeldend theater een brandend actuele boodschap blootlegt!

Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief.

Neem je graag de pen ter hand? Schrijf je dan in als gastblogger bij DP(PK).

Rubriek:

0 reacties op "Gomez-Peña & zijn collectief Pocha Nostra"

Laat je reactie horen