Wat maakt de dramaturg tot een ideale, artistieke adviseur?
De mate waarin hij/zij tegelijk kan observeren, analyseren en reflecteren? In hoeverre hij/zij een betrokken en afstandelijke houding weet te combineren? Het aantal soorten of types dramaturgie dat hij/zij beheerst? Het aantal vragen dat hij/zij kan bedenken?
Of blijven deze aanzetten slechts vage beginsels?
Misschien kunnen we, al was het maar als denkoefening, een concrete lijst van 5 do's en 5 don'ts opstellen die beslist de aandacht van elke dramaturgische onderzoeker verdienen.
- Do's van een dramaturg
- een vlijmscherpe blik ontwikkelen, om tegelijk te kunnen kijken, redeneren en noteren.
- naar aanleiding van een productie niet alleen een zo breed, maar ook een zo concreet mogelijke achtergrondschets uittekenen.
- sterk inlevingsvermogen nastreven om de visie van een theatermaker te concretiseren.
- op de hoogte blijven van het theater- en kunstenlandschap.
- affiniteit hebben met de taken van alle participanten.
- Don'ts van een dramaturg
- zonder argumenten ideeën verzamelen die lukraak op de regisseur worden afgevuurd; ook wel reflecteren zonder te redeneren.
- als gevolg van besluiteloosheid of onverschilligheid nooit tot een oordeel komen; geen respect hebben voor keuzevrijheid en vrijheid van meningsuiting.
- verantwoordelijkheid afwimpelen door na afloop van een productie te verklaren dat jouw bijdrages over het hoofd gezien werden.
- een zelfingenomen, egoïstische en manipulatieve houding aannemen om bijvoorbeeld tegen de schenen van bepaalde aanwezigen te trappen.
- spreken en schrijven over zaken waar men eigenlijk niets van af weet, tenzij men zich vooraf uitvoerig heeft ingelicht en gedocumenteerd.
0 reacties op "10 do's & don'ts van een dramaturg"