Geboren in Italiƫ trok Eugenio Barba in 1964 naar Noorwegen en richtte er het Odin Theatret op. Barba had op dat ogenblik net een 3-jarige verblijf in Polen bij Jerzey Grotowski achter de rug. Het intensieve, gedisciplineerde gebruik dat Barba van het lichaam vereist, kan alvast als een belangrijke invloed beschouwd worden.
![]() |
|
Barba hamert inderdaad op een doorgedreven, langdurige fysieke en vocale acteurstraining als grondslag voor een unieke dramaturgie. Tijdens deze training ligt de nadruk bovendien op de verhouding individu-collectief en de voorname rol van improvisatie als methode om het geheel van de productie vorm te geven.
Boeken van/over Barba: | A Dictionary of Theatre Anthropology | Eugenio Barba Jane Turner | The Paper Canoe |
Met principes als 'wijziging van evenwichten', 'wet van de oppositie' of 'coherente incoherentie', maar ook een onconventionele indeling van de ruimte onderzoekt Barba de gradaties die fictie van realiteit onderscheiden. In zijn producties schuwt Barba het contact tussen performer en toeschouwer allerminst.
Bekijk zeker het interview met Eugenio Barba over The transparant body (2000). Enkele recente producties zijn Andersen's Dream (2004), Ur-Hamlet (2006), etc.
Meer info vind je hier.
Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief.
0 reacties op "De fysieke theatermaker in Eugenio Barba"